Zeilen met de Pooh

1 januari 2006

Praktijk

Vertrekken met je zeiljacht

Zeilen met de Pooh

P’oe, volgens de Chinese wijsheid, staat voor de natuurlijke, oprechte basis van dingen. Als Westerling zou je je niet eens moeten wagen aan een omschrijving omdat daar juist de clou zit: het zoeken ernaar voorkomt het vinden, zeg maar.  Het dóen, daar gaat het om.

Hennie ten Dam dééd het, omstreeks de eeuwwisseling. Hij bouwde een aluminium zeiljacht. Uitgangspunt: zoveel mogelijk overbodige toeters en bellen achterwege laten. Zo werd het mogelijk om voor een normaal budget een bijzonder schip te bouwen. Deze benadering leverde hem een 60 (!) voeter op.

 

Bijzonder schip

Lezers van het blad Zeilen hebben kunnen volgen hoe het schip tot stand kwam. De lengte werd voornamelijk gekozen om daarmee hogere snelheden, dus verdere reisdoelen te halen. Door niet uit te gaan van maximale binnenruimte werd het mogelijk het voor- en achterschip licht te houden. En dat levert een prettig zeilend schip op. Die 500 liter tankinhoud in het voorschip van de meeste jachten komt heus wel omhoog op een golf. Dank aan Archimedes. Maar daarna wordt het naar beneden gedrukt door de massatraagheid. Het levert een bokkig schip op, vooral aan de wind. Zo niet de Pooh, maar die was dan ook niet bedoeld voor de Lelystad- Enkhuizen express…

Bijzondere reis

Samen met vrouw en dochters maakte Hennie een rondje Atlantic. Op Las Palmas besloten ze af te wijken van de klassieke route en Gambia aan te doen.
Binnenkort op deze plaats meer over deze bijzondere reis.
Hier kunt u alvast meer lezen over de mogelijkheden van het schip.

Geen reacties.

Beantwoorden