Veilgheid en techniek aan boord (2)

Veilig varen (2)

Veilig varen is iets waar iedereen in meer of mindere mate mee bezig is. Iedereen heeft het besef dat het belangrijk is goed voor de veiligheid op het water of op zee te zorgen.
Toch zien we vaak dat schepen niet veilig zijn uitgerust.
In dit artikel willen we het niet hebben over persoonlijke reddingsmiddelen die we aan boord dienen te hebben, maar meer over de technische staat waarin het schip moet verkeren.

 

Betrouwbaar motorsysteem aan boord

In dit artikel kijken we eens naar de voortstuwingsinstallatie, de motor met alles er omheen. Uiteraard is het een must dit deel van je boot in goede conditie te houden. De motor moet natuurlijk goed onderhouden worden, maar daarmee ben je er nog niet. Zorg er voor dat er een beluchter in het koelwatersysteem zit, en wel na de impellerpomp. Ook moet er voor worden gezorgd dat de wierpot op voldoende hoogte zit. Verder is het natuurlijk altijd verstandig om een kunststof wierpot ook boven de waterlijn te plaatsen.
Verdere aandacht verdient het brandstofsysteem, deze dient vrij te zijn van lucht en vuil. Er mag ook nooit zomaar een kachel of iets dergelijks op hetzefde systeem worden aangesloten als de hoofdmotor. Het kan dan voorkomen dat de motor lucht trekt via de kachel en dit gebeurt altijd op momenten dat je het niet kan gebruiken. Dit geldt ook voor het eventuele vuil dat in het systeem terecht kan komen. Dit vuil kan er voor zorgen dat het brandstoffilter verstopt raakt, met als gevolg: een motor die ermee ophoudt. Om dit te voorkomen of te verhelpen moeten we dus altijd voor nieuwe brandstoffilters aan boord zorgen, zowel voorfilters als fijnfilters. Niet dat het ideaal is om achter het anker filters te wisselen en het systeem te ontluchten, maar het is mogelijk.

 

Brandstofsysteem

Als we toch bezig zijn is het ook de moeite een waard om de rest van het brandstofsysteem na te kijken. Let er hierbij met name op dat er geen gekke kronkels in de leiding zitten, want ook hier kan weer lucht in terecht komen. Het beste kunnen we koperleiding gebruiken. Koperleiding is het meest duurzaam, en weinig kans op plekken waar de slang zou gaan schavielen of knikken.
Tot slot moeten we kijken naar het voorfilter, dit is een extra filter die voor de motor geplaatst wordt. Deze zorgt ervoor dat de grove stukjes vuil uit de brandstof wordt verwijderd. Vaak zien we deze filters in combinatie met een waterafscheider. Dit is te herkennen aan het glazen potje onder het filter waar het water zich onderin kan verzamelen en afgetapt kan worden. Denk daarna wel weer even aan het ontluchten.
Wat we op zeiljachten weinig tegenkomen maar wat vooral gebruikt wordt door zeilers die al eens met verstopte filters in een zeegat hebben gezeten is een dubbel voorfilter. Deze kan doormiddel van een handel omgezet worden wat een boel geklieder met diesel bespaart (achter het anker).
J.O.

Geen reacties.

Beantwoorden