Vaarklaar maken

1 februari 2008

Techniek

Tussen de fabriek en de jachthaven

Het moment dat uw nieuwe schip het water raakt is het eind van een proces. Het begon met de oriëntatie op de schepenmarkt. Eerst beslissen; nieuw of gebruikt. Dan uitmaken welk schip, welke prijsklasse etcetera. Bij een nieuw schip is de uiteindelijke koopprijs vaak (veel) hoger dan de kale vanafprijs die in de folder staat vermeld. Daarom geven we bij de jachten die we bij Digisail testen niet alleen de vanafprijs maar ook de prijs die het schip zou kosten wanneer het is uitgerust op het niveau zoals wij het zouden willen hebben.

 

Afleveringskosten en vaarklaarmaak kosten

Een van de prijsopdrijvertjes die vaak ver onderaan de prijslijst bungelt is de post “Vaarklaar maken”. Soms verdekt meegecalculeerd in de transportkosten. Maar wat doet men eigenlijk voor dat geld? Goed, transport is duidelijk. Meestal wordt voor het vervoer uit een gemiddeld Frans industriestadje voor de gemiddelde 32 voeter een slordige € 4.000,- gerekend. Wij kennen transporteurs die het voor minder doen maar vooruit. Maar dan het “vaarklaar”maken.  Om uit te vinden wat hier zoal bij komt kijken hebben we contact gezocht met een nieuwe jachteigenaar die nu eens geen zin had om die kosten te betalen en het eigenlijk heel leuk vond om dit zelf te doen. “Leer ik meteen mijn schip goed kennen”,vond hij. Wij keken mee en vragen meteen: wat viel mee, wat viel tegen en wat viel op? Met dank aan de heer van der Hoeven.

 

Een mooi moment

In de verte verschijnt de firma Bolt. Daarachter een signaalwagen ivm met de breedte van het transport.

 

Waterlijn

Om zeker te weten waar de waterlijn straks komt wordt het schip even in het water gehangen.

 

Einde fase 1

De campagnefles overleefde de doop maar de inhoud smaakte naar tevredenheid. Voor het verloop van de verdere afbouw houden we u op de hoogte. Er zal oa een stuurautomaat, een heteluchtkachel en een digitale kaartplotter worden ingebouwd. Wordt vervolgd dus

Geen reacties.

Beantwoorden