Test New Classic 700

15 juni 2010

New Classic, Zeiljachten

Zeilen met de New Classic 700

Het schip is alweer een tijdje op de Nederlandse markt maar sinds kort wordt de verkoop van de New Classic 700 verzorgd door Noël Watersport in het Friese Langweer. Reden voor Digisail om eens nader kennis te maken met het schip.

 

Variabele diepgang

We testen het schip ditmaal niet bij de importeur maar reizen af naar het Lauwersmeer. Van daar uit zijn we sneller in het water waar de New Classic goed tot haar recht komt: de Waddenzee. Omdat het schip beschikt over een hefkiel zijn we nieuwsgierig over de extra mogelijkheden die dat biedt voor wat betreft zeiltrim en natuurlijk de variabele diepgang waardoor het schip kan droogvallen.

 

Zeilschip

Aan de steiger zien we een compact schip wat uitstraalt dat deze boot gebouwd is om te zeilen. Het bovenste deel van de mast is verjongd en staat licht achterover getrimd. Een scherpe intrede van de boeg en licht gebogen lijnen in het onderwaterschip dat uitloopt in een vlak achterschip.

Aan het achterschip zien we meteen een onvermijdelijk gevolg van de variabele diepgang in combinatie met de wens om met dit schip droog te kunnen vallen. In plaats van een doorgestoken roer zien we hier een aangehangen exemplaar. Het is voorzien van een fors balansdeel en kan naar achteren klappen. Hierdoor beschermt het roer zichzelf wanneer het schip aan de grond loopt. Het schip waar wij mee varen vertoont overigens een iets over gebalanceerd stuurkarakter. Het is eerder lij- dan loefgierig. Niet storend, even wennen. Een beetje spelen met de stand van het blad gaf de indruk dat hier de clou zit.

 

Interieur

Waar de meeste jachtontwerpers het tot een kunst verheffen om zoveel mogelijk binnenruimte te scheppen in een schip dat daar eigenlijk twee meter te kort voor is, blijft de New Classic 700 dichterbij de basis. Het voorziet in twee ruime hondekooien aan weerszijden van het schip en een tweepersoonsbed in de voorpiek. Doordat het hele interieur open is ontstaat een ruime indruk. Onder het bed in de voorpiek zit de RVS watertank, een van de verbeteringen ten opzichte van de oude New Classic waarbij dit nog een (altijd lekkende) waterzak was. Hierdoor is er onder het bed geen bergruimte meer. Dit is er wel onder de banken en onder de kajuittrap. Daar is een lange rolkist geplaatst die naar voren getrokken kan worden. In “ons “ schip zit daar zelfs een koelbox.
Het geheel staat in een keurige binnenmal waardoor het makkelijke schoon te houden is. De keuken ontkomt niet aan de beperkingen van de lengte van het schip. Er is een tweepitsfornuis maar om onderweg te genieten van een bakkie leut zult u van tevoren het hete water in thermosflessen moeten gieten. Het fornuis is namelijk niet cardanisch gemonteerd. Iets dergelijks geldt ook voor het onderwatertoilet: het zit direct aan het hoofdeinde van de voorpiek en is niet afgeschermd van de overige ruimte. Maar: het zit er wel!

 

Afwerking

De algemene indruk is prima. We vinden op plaatsen die minder in het oog springen toch wel een paar slordigheidjes. Klodders polyester op de gelcoat van de binnenmal, in de bakskisten hier en daar scherp uitstekende hoeken van glasweefsel. Niet onoverkomelijk, wel storend, een teken van onoplettendheid van de Poolse werf. Aan dek is alles trouwens vlekkeloos.

 

Aan dek

Wat op valt is de grote kuip waar je met vier personen een comfortabele plek vindt. Er zit een knikje in de rugleuning waardoor je beter zit dan in menig 30 voeter! De lijnen lopen allemaal naar de kuip en door de rolfok hoef je niet meer naar het voordek. Het anker ligt klaar in de ankerbak waar ook de vuldop voor de watertank zit. Denk er even om dat u die niet laat overlopen: er spoelt snel vuil uit de ankerbak de vulopening binnen.

 

Zeilen

We varen met een westenwind de haven uit, via het Dokkumer Grootdiep naar het Lauwersmeer. Het zetten van de zeilen gaat snel en eenvoudig. Hoewel nog voorzien van plastic leuvers loopt het zeil snel de mastgroef in. Het doorgelatte grootzeil blijft rustig staan, ook als het kilt. Zodra de wind even vrij spel krijgt tussen de rietkragen versnelt het schip. Ook geen wonder; op een gewicht van 1250 kilogram draagt het 28 vierkante meter zeil. Dat is meer dan 22 vierkante meter per ton! Dat heeft wel een consequentie: zodra we aan de wind varen moet er een rif in, ook al staat er maar 12 tot 15 knopen wind. Maar zodra het rif erin zit valt op hoe hoog en hard dit schip loopt. Het laatste stuk naar het Lauwersmeer ligt in de wind. We maken slagen van 80 graden bij 5,5 knoop. Zodra we af kunnen vallen gaat er nog een tandje bij: 6,5 knoop. Dat is gewoon rompsnelheid! We zitten met vier man in de kuip en het blijft natuurlijk een schip van maar 7 meter waardoor het gewicht van de bemanning zonder meer zijn invloed doet gelden. Maar we kijken al uit naar een surf op de Noordzee! Dit is zeilen voor de lol. En we kunnen niet vaak genoeg benadrukken hoe ontspannend het is als een schip goed zeilt. Ook al is het een hardlopertje als de New Classic waar trim en een alerte roerganger worden gewaardeerd. Ook als u nog niet zo’n goede zeiler bent is een goed zeilende boot een aanrader: je merkt het wanneer je iets verkeerd doet. Aan het roer, aan de helling en aan de snelheid.

 

Conclusie

De New Classic 700 is al langere tijd op de markt maar het is duidelijk waarom; het concept geeft bestaansrecht aan het schip. Het zeilt goed, is trailerbaar en betaalbaar. Een boot die je makkelijk even meeneemt op een zwoele zomeravond maar die van een brekertje op de Waddenzee ook niet bleek om de neus wordt. Door de hefkiel kan het schip op plaatsen komen waar voor bijna alle schepen te weinig water staat. 30 Centimeter water is al voldoende met de kiel omhoog. Als zelfs dat er niet meer staat kunt u bij wijze van spreken verder lopen.
Nieuwsgierig geworden? Bij de importeur liggen een aantal New Classics
te huur. 
www.noel.nl

 

Belangrijkste technische gegevens

New Classic 700

 

Prijs

Prijs vanaf € 25.490,-

Digisailprijs € 35.508,- 
De Digisailprijs is de prijs op basis van de extra accessoires waarmee wij het schip zouden uitrusten. In dit geval zijn de onderstaande opties meegenomen in de totale calculatie:
Yamaha 6 pk 4-takt langstaart handstart
Grootzeilhuik blauw in luxe stof
Leuvers aan grootzeil
Rolfoksysteem inclusief aangepast zeil
Log en dieptemeter
Schotkompas
Walaansluiting 220 V, incl. 2 stopcontacten
Automatische acculader
Accu 100 AH Stopcontact 12 volt
Gaskooktoestel incl. RVS watertank en elektrische kraan
Porseleinen pomptoilet
Zwemtrap
Telescoopjoystick
Onderwaterschip schuren, ontvetten, epoxyprimer, antifouling Kranen, tuigen, trimmen, motor in bedrijf, fenders/ landvasten, gasfles, vlag, ankerbol, spin, meerpennen.

 

 

 

 

Aanmelden

meldt u aan voor onze nieuwsbrief om update te ontvangen.

Geen reacties.

Beantwoorden