Impellor vervangen

5 februari 2009

Techniek

Impellor vervangen

De temperatuur van de motor wordt gecontroleerd doordat er buitenwater om de cilinderwanden wordt gepompt. Bij indirect gekoelde motoren is dit water vervangen door koelvloeistof. Het buitenwater wordt in dat geval gebruikt om deze koelvloeistof af te koelen. Het rondpompen van het buitenwater wordt gedaan door de koelwaterpomp. Deze pomp is een eenvoudig gesloten cilinder waarin een rubberen waaier -impellor- wordt aangedreven door de v-snaar van de motor.

 

Levensduur

De levensduur van de impellor bedraagt ongeveer twee jaar maar aangeraden wordt om hem elk jaar te vervangen. Om de kosten hoeft u het niet te laten. Omdat de impellor door het water wordt gesmeerd mag u de motor nooit laten draaien met gesloten buitenkraan! Denk er echter aan de buitenkraan te sluiten wanneer u de koelwaterpomp opent. Vijf of zes schroeven aan de voorkant losdraaien en het deksel kan eraf genomen worden. Trek de impellor los en breng de nieuwe met een draaiende beweging aan. In de verpakking zit een tubetje vaseline waarmee u de impeller dient in te smeren. Vergeet niet de pakkingen aan te brengen en draai de schroeven stevig aan, daarbij steeds de tegenover liggende schroef als volgende nemen.

 

Bereikbaarheid

 

 

 

 

 

 

 

 

Soms moet een zeiljachtmonteur de eigenschappen hebben van een dierenarts en bijna op de tast de onderdelen van zijn motor vervangen. Bij deze Jeanneau 32 zit het allemaal keurig binnen bereik. Linksonder ziet u de koelwaterpomp.

 

Reserve onderdelen

Een extra impellor aan boord is onmisbaar. Zorg dat u weet hoe u hem vervangt en hoe u dit snel kunt doen: oefenen in de haven bij dagicht werkt beter dan tijdens opkomend tij aan lagerwal in het holst van de nacht!

Geen reacties.

Beantwoorden