Hiswa te water 2010

3 augustus 2010

Nieuws, Watersport beurzen

Hiswa te water 2010

De HISWA te water is niet alleen uniek voor Nederland, maar zelfs voor Europa. Nergens anders zijn zoveel bootmerken uit de hele wereld in een keer bij elkaar in het water te vinden. U kunt rekenen op ruim 400 nieuwe zeiljachten, motorjachten, catamarans, sloepen, sportboten, consoleboten en RIBs. Op de kade treft u nautische producten en diensten van hoge kwaliteit. Op en rond het water snuift u de echte watersportsfeer op, mede dankzij het gevarieerde activiteitenprogramma.

 

Zeilen boot van het jaar 2010 bekend gemaakt op de Hiswa

Niet de snelste, want dan zou de Beneteau First een goede kans hebben gemaakt. Ook niet de meest bijzondere, wat jammer was voor de hechthouten RM uit Frankrijk. Zeilen koos een andere bijzondere boot van het jaar 2010.

Henk Bezemer lichtte tijdens een korte presentatie de keuze van boot van het jaar toe: we hebben gekeken welke boot goed aansluit bij een grote groep zeilers. Het moest een schip zijn wat vernieuwend is voor juist die doelgroep. En daarbij viel voor ons de keus op de Moody 45 Ds.

Deze bijzondere dekzeiler was het testteam opgevallen omdat het geschikt is voor langer verblijf aan boord in warme streken. Middellandse Zee zeilers die comfortabel een paar maanden per jaar in de zon willen zeilen en daarvoor een jacht zoeken wat gebruiksvriendelijk, comfortabel en ruim is. En ook nog goed blijkt te zeilen. Dat hadden de heren van Zeilen niet verwacht. Alleen op het uiterlijk afgaan mag nooit maar als we dat wel hadden gedaan dan waren de meningen bij Digisail wellicht voor één keer unaniem geweest; dat zeilt niet! De heren van het Zeilen testteam keken gelukkig verder dan het uiterlijk en trokken de opmerkelijke conclusie: het zeilt heel behoorlijk! Of het ook een mooi schip is? Laten we daar bij Digisail maar eens een keer over zwijgen. Want wie zijn wij om dat te beoordelen als u het schip zelf bij Nova Yachting kunt bezichtigen?

Moody 45 Ds, een bijzondere boot en een bijzondere winnaar van de Zeilen Boot van het Jaar verkiezing 2010.

X-Yachts Xc 50 en Xc 38

Het Deense X-Yachts demonstreert haar nieuwste 38 en 51 voeters. En het mag van uw vrouw, want er is een c aan de naam toegevoegd, wat duidt op een meer op toeren gerichte layout. Dit vertaalt zich met name in een verminderd zeiloppervlak. Of de tegenstrijdige belangen van hardzeilen en rosé drinken goed samen gaan kunt u beoordelen op Hiswa standnummer F2

 

K&M Axonite 69 en Stadship 56

Slechts een voorbeeld van wat deze werf uit Makkum vermag: geschilderd aluminium, hefkiel van 1.5 tot 3.2 meter. Met een lengte van 21 meter een imposante verschijning. In de wereld van grote kleine werven mag K&M beschouwd worden als expert op het gebied van lange afstandszeilers met variabele diepgang. Samen met haar “kleinere” zusje de Stadship 56 laat K&M zien wat de standaard is van Nederlandse aluminiumbouw op Hiswa stand E14.

 

Catalina 445

Van Oossanen claimde recentelijk de ontwerper van de vleugelkiel te zijn. Dit wapen in de America’s Cup van 1983 was altijd toegeschreven aan een Australisch ontwerp team onder leiding van Ben Lexcen. Hoe dan ook, de eveneens uit Amerika afkomstige Catalina 445 is optioneel uit te rusten met een dergelijke kiel. Als Nederlander verheugen we ons dan met name op de verminderde diepgang maar de vleugelkiel heeft meer voordelen: door de stroming over de vleugel ligt het schip vaster onder helling. Natuurlijk, de verminderde diepgang is ook van belang. Maar ALS je dan vastloopt dan is zo’n brede ganzenpoot wel een behoorlijk ding om weer uit de Nederlandse modder te trekken. Hiswa stand D2.

 

Breehorn 48

Nog een schip voor lange reizen, de polyester Breehorn 48. Hoewel geen variabele diepgang refereert het schip nog altijd aan een lang gekoesterd beeld van vertrekkersschepen: knusse interieurs en een beschutte kuip, een gematigd onderwaterschip voor gemoedelijke zeileigenschappen en grote voorraadtanks. Langere reizen zijn favoriet voor de Breehorn 48, zolang het maar dieper is dan 2.20 meter. Bekend om haar uitstekende afwerking. Hiswa stand F16.

 

Allures 45 en 51

Dat niet alleen de hydrodynamica maar ook het oog wat wil laat Allures zien op stand G16: de Franse werf presenteert hier haar nieuwe 51 voeter en de wereldprimeur van de Allures 45. Met rondspant romp, Naca geprofileerde roeren en zwaarden, en een composiet dekopbouw zullen de “laws of physics” hier iets minder geforceerd hoeven te worden dan bij haar knikspant concurrenten. Voor Nederlanders heeft de werf de nieuwe Allures 45 voorzien van de mogelijkheid van een vast windscherm, naar Scandinavisch voorbeeld. De variabele diepgang en mogelijkheid tot droogvallen vergroten het vaargebied. Hiswa stand G16.

 

Boreal 44

Een knikspant boot van aluminium met variabele diepgang. Dat Ovni het rijk niet meer alleen heeft op het gebied van knikspanten laat deze Franse werf zien met de Boreal 44. Hoewel Ovni niet bekend staat om haar goede aandewindse eigenschappen lijkt ze het toch te winnen van de Boreal 44, die met maar liefst drie roeren het toch al niet geringe oppervlak van een knikspant nog groter maakt. Hiswa stand H16.

 

Beneteau First 30

Een sexy knik in de kont van de ontwerper met de moeilijke naam: Juan Kouyoumdjian tekende de nieuwe Beneteau First 30. Met 16 vierkante meter zeil per ton (aan de wind) zal het hard gaan. Super strak interieur! We hebben de nieuwe First nog niet in levende lijve gezien maar van Beneteau weten we dat ze niet vaak fouten maken: ieder segment wordt vaak loepzuiver geraakt. Omdat de nieuwe First bedoeld is om hard te gaan zal ze dat dus ook wel doen. Wij kunnen niet wachten om deze sexy Française eens aan de tand te voelen. Omdat iedere werf graag wil dat u van uw vrouw toestemming krijgt om een boot te kopen vermelden we er nog maar even bij dat het interieur voldoende comfortabel is om langere tijd op te verblijven. Ze ligt op Hiswa stand B5.

 

Marina 985

Voor liefhebbers van klassieke lijnen levert Barnell Boten de Marina 985. Met een lengte van bijna 10 meter en lange kiel hoeft het niet zo hard te gaan: er staat slechts 44 vierkante meter zeil op deze boot, die ook als motorsloep leverbaar is. Hiswa stand AA7

 

Salona 41 en Salona 44

In het segment cruiser racers, het zg contradictio in terminus aanbod, vallen de jachten van Salona positief uit de toon. Snel maar ook degelijk genoeg voor een stevig rondje om de boeien. De Salona 41 was nog nooit op een bootshow te zien en de 44 in ieder geval nog nooit in Nederland. De Salona 41 steekt een comfortabele 2 meter diep en is leverbaar met twee of drie hutten. Van de Salona 44 meldt de importeur dat dit jacht wordt gebouwd in vacuüm injectie. Met een RVS frame zou het een sterk schip moeten zijn als we afgaan op de voorgangers. Hiswa stand G6.

 

Bereikbaarheid – openbaar vervoer

Fast flying ferry

Vanuit Amsterdam is de bootshow snel en op een aangename manier te bereiken met de fast flying ferry die vanachter Amsterdam Centraal Station vertrekt. De provincie Noord-Holland zorgt tijdens de bootshow voor gratis pendelbussen vanaf het Pontplein in IJmuiden naar de entree van de HISWA te water.

Meer informatie

HISWA Multimedia BV
Hoofdstraat 82
3972 LB Driebergen
T +31 343 52 4747
F +31 343 52 4748
hiswatewater@hiswa.nl
www.hiswa.nl/hiswatewater

 

Locatie

Marina Seaport IJmuiden
Kennemerboulevard 540
1976 EM IJmuiden

 

Openingstijden

11:00 – 18:00 uur dinsdag tot en met vrijdag
10:00 – 18:00 uur zaterdag en zondag

 

Waar en wanneer

Dinsdag 31 augustus t/m zondag 5 september 2010.

 

 

 

 

, ,

Geen reacties.

Beantwoorden