Antifouling

14 mei 2009

Techniek

Antifouling kopervrij of niet?

Eerst mocht het, omdat we niet(s) beter(s) wisten, toen mocht het niet en nu mag het weer wel. We hebben het over koperhoudende anti-fouling. Maar wat is nu wijsheid?

Het watersportverbond is duidelijk in haar mening. Op zoetwater zijn de concentraties koper in het water en havenslib dusdanig dat naar alternatieven gekeken moet worden. En dat kan ook omdat er efficiente alternatieven voorhanden zijn. Wil je blijven genieten van je sport dan gebruik je die alternatieven dus.

Zeilers op zout water kunnen nog niet zonder de koperhoudende antifoulings. De flora en fauna die in het zoute water uw schip belagen zijn namelijk niet van plan zich te laten afschrikken door iets milieuvriendelijks. Zeilt u veel op zout, of ligt u mogelijk op zout water dan rest u dus maar een oplossing. Voor alle anderen valt er wel iets te kiezen: de keuze tussen een fors aantal kopervrije merken!

Een bekende kopervrije antifouling is de chloorrubber antifouling. Het principe van deze antifoulings is gebaseerd op een biocide, die langzaam vrijkomt.
Het tweede type is de zelfslijpende antifouling. Hierbij slijt de verflaag door het varen van het schip langzaam af. Deze aangroeiwerende verf is met name geschikt voor zeilschepen en waterverplaatsende motorschepen. Een bijkomend voordeel is dat er over de jaren geen dikke laag wordt opgebouwd.
De beste antifouling van dit moment is een combinatie van zelfslijpend en biocide houdend, waarbij er steeds een verse laag biocide vrij komt.

 

Kopervrije test

Om de effectiviteit van kopervrije anti-fouling te testen hebben we een zeiljachtverhuurbedrijf gevraagd een schip op deze wijze te behandelen. Het testschip in deze was een Beneteau 331 van Rossinante Yachtcharter Lauwersmeer. De schepen van dit verhuurbedrijf liggen op zoet water maar varen ongeveer 25 weken per jaar op zout. Omdat zij over schepen beschikken die kunnen droogvallen is aan klanten gevraagd tijdens elke droogvalsessie een foto te maken van het onderwaterschip. De proef is gehouden over de zomer van 2005 en de winter en voorjaar van 2006.  De foto is gemaakt in mei 2006. Het schip is de hele winter in het water gebleven.  Bijgaande foto (Johan Souwer van Zeezeilvereniging Genosea) spreekt voor zich.

,

Aanmelden

meldt u aan voor onze nieuwsbrief om update te ontvangen.

Geen reacties.

Beantwoorden