Ankeren

4 juni 2006

Praktijk

Anker, rustplaats en noodrem

Ver weg van de volle jachthavens en de drukte van het vaste land. Overtijen om de tegenstroom uit te zitten of even een moment van rust aan boord: een goed anker biedt mogelijkheden. De ankergrond en de windverwachting zijn de belangrijkste punten om rekening mee te houden. Daarnaast kijken we naar de verschillende soorten ankers

 

Ankertechniek

 Het juiste moment om het anker te laten vallen is het punt waarop het schip juist begint te deinzen. Dit moment is op stromend water niet altijd goed te bepalen. Vooral bij wind tegen stroom blijkt de ankerketting wel eens onder het schip te verdwijnen. Een goede samenwerking met de roerganger is belangrijk. Spreek van tevoren de manoeuvre goed door en spreek gebaren af wanneer roepen niet duidelijk is. Voorkom dat er ketting op het anker valt. Steek langzaam ketting zodra het anker de bodem raakt. Ook bij ankerop gaan is een goede samenwerking met de roerganger belangrijk: wie eens een lier heeft bediend zonder geholpen te worden door de roerganger om het schip recht achter de ketting te krijgen weet dit. Met behulp van de motor kan de druk van de ketting gehaald worden.

 

Welk anker?

Het liefst hebben we een anker wat houdt in modder, op hard zand en onder een veranderende trekhoek zijn werk blijft doen. En dat zijn wat teveel eisen: ieder anker heeft nu eenmaal zijn specialisme.

Stokanker 
In theorie het beste anker maar doordat het zijn werk vooral doet op basis van gewicht zijn ze onhanteerbaar op jachten. In vaargebieden met veel kelp worden ze nog wel gebruikt. Maar ze staan vooral mooi in de tuin.

 

CQR

Ploegschaaranker
Het meest gebruikte anker, de zg CQR (Secure). Een all-round anker wat het op harde en zachte ondergrond goed doet, ook met wisselende trekrichtingen. Het is lastig op te bergen door het scharnierende deel.

Gewicht     Max. bootlengte
5kg                     3,5mtr.
7kg                     5,5mtr.
9kg                     6,5mtr.
12kg                   9mtr.
15kg                   12,5mtr.
22kg                   17mtr.
27kg                   18mtr.
35kg                   20mtr.
45kg                 >20mtr.

 

Delta anker

Op basis van het ploegschaaranker maar zonder bewegende delen. Omdat Delta een merk is worden ankers met dit model door andere fabrikanten iets aangepast op de markt gebracht. Let op dat bij deze aangepaste modellen de steel lang genoeg is anders kantelt het anker op de bodem.

Gewicht     Max.bootlengte
5kg                     3,5mtr.
7kg                     5,5mtr.
9kg                     6,5mtr.
12kg                   9mtr.
15kg                   12,5mtr.
22kg                   17mtr.
27kg                   18mtr.
35kg                   20mtr.
45kg                   >20mtr.

 

Bruce anker

Een anker zonder bewegende delen. Makkelijk op de ankerrol te bevestigen zodat het altijd klaar voor gebruik ligt. Geen scherpe punten. Testen op hard zand laten zien dat dit anker zich daar niet al te best thuisvoelt. Onverslaanbaar op rotsachtige bodem en zachte modder.

Gewicht    Max. bootlengte
2 kg                   3,5mtr.
5 kg                   5mtr.
7,5 kg                6mtr.
10 kg                 7mtr.
15 kg                 10mtr
20 kg                 16mtr.
30 kg                 19mtr.

 

Danforth anker

Op zachte ondergrond het favoriete anker van zeilers. Door het relatief grote oppervlak van de vloeien geeft het veel houvast ten opzichte van het gewicht. Bij harde wind of stroming graaft het zich steeds dieper in. Een neuringlijn is dan essentieel. Origineel of namaak: zorg dat de stok lang genoeg is anders gaat het anker kantelen en graaft het zich niet goed in. Voor Waddenzeilers: op hard zand is het Danforth anker onverslaanbaar!

Max. bootlengte    Gewicht

5-8m                      3-4kg
8-10m                    5-6kg
10-12m                  6-8kg
12-14m                  9-13kg
14-15m                15-23kg
15-18m                23-29kg

 

Fortress anker

Werking op basis van oppervlak, zoals de Danforth. Echter uitgevoerd in aluminium dus licht en hanteerbaar. Doordat de hoek van de vloeien versteld kan worden is de trekkracht aan te passen aan de bodemsoort.

Max. bootlengte    Gewicht      Vervangt anker van

5-8m                      1,8kg                         3-4kg
8-10m                    3,2kg                          5-6kg
10-12m                  4,5kg                          6-8kg
12-14m                  6,8kg                          9-13kg
14-15m                  9,5kg                          15-23kg
15-18m                  14,4kg                        23-29kg

 

Spade anker

Sinds enkele jaren zien we het spade anker op de boeg van schepen. Tests in verschillende vakbladen zijn in het algemeen lovend over dit anker. Het zou het beste all-round anker zijn wat op dit moment verkrijgbaar is. We hebben de test niet zelf gedaan maar afgaand op de resultaten zou dit anker binnenkort wel eens op de boeg van onze schepen kunnen prijken. Heeft u ervaring dan horen we dat graag van u !

 

Ankertip 1

 

– Bevestig een lijn aan de ketting, zodat die de trekkracht opvangt en het lawaai van de ketting over het boegbeslag opheft.

 

Ankerip 2

Door gieren kan een anker uitbreken. Wilt u het schip stil laten liggen probeer dan eens een spring op de ketting. Experimenteer met de juiste hoek door de lijn via de schootlier losser of vaster te zetten. Probeer de boeg zoveel mogelijk recht op de golven te brengen.

 

Ankertip 3

 

Mocht het ooit nodig zijn om sneller te vertrekken dan u het anker kunt ophalen dan biedt een touwverbinding tussen ketting en schip uitkomst: de slamppamper. Een scherp mes snijdt het anker los. Bindt de grootste fender aan de ketting vast anders kunt u later dreggen naar uw anker!

 

Ankertip 4

 

 

 

Zorg dus dat er een mes klaar voor gebruik ligt. Liefst een drijvende zonder scherpe punt met het oog op onverwachte struikelpartijen. (ook handig voor die opstapper die nog niet weet dat een landvast in de sluis niet belegd mag worden…)

 

Ankertip 5

De ankerwacht van uw GPS waarschuwt wanneer het schip buiten een vooraf ingestelde (draai-) circel komt. Wanneer u deze marge BINNEN de afstand van twee keer de kettinglengte houdt, zal de GPS waarschuwen zodra de kentering het schip aan de andere kant van het anker heeft gebracht. Dit is het moment om op te staan en even te checken of het anker zich opnieuw heeft gezet.

 

Ankeren op stroom

Doordat in onze wateren de stroming iedere zes uur 180 graden draait moet het anker deze draaiing ook maken. Vandaar dat de meeste zeezeilers er voor kiezen om tijdens de kentering een uurtje in de kuip te zitten, zoals Wim de Vries. Lastig maar het is een van de aspecten van zeezeilen. Bij voldoende ruimte kan er vertuid geankerd worden. Het schip ligt daarbij tussen twee ankers.

 

Vertuid ankeren

Laat het anker bovenstrooms van de plek waar u wilt ankeren vallen. Steek twee keer zoveel ketting en lijn als nodig is en laat een tweede anker vallen. Haal dan de eerste ankerketting voor de helft in. U ligt nu tussen twee ankers, een bovenstrooms en een benedenstrooms. Het schip trekt alleen aan het bovenstroomse anker. Na de kentering wisselt dit om.

Het systeem kent een aantal nadelen:
– U hebt twee hoofdankers en twee volwaardige ankerkettingen nodig.
– Als het schip tijdens de kentering over de ketting van het benedenstroomse anker zwaait loopt u kans dat de boel vast gaat zitten aan roer of kiel, vooral wanneer het twee keer over dezelfde boeg draait.
– De benedenstroomse ketting schavielt tegen de boeg van het schip.
– Moet u onverwacht snel vertrekken dan duurt het inhalen van die ankers veel te lang.

Geen reacties.

Beantwoorden