Allures 44

11 februari 2010

Allures Yachting

Aluminium zeiljacht Allures 44

Take the long way home

 

Vertrekkersboot

Allures bouwt -in samenwerking met de Franse werf CMN-  aluminium jachten voor het lange afstandswerk. Xavier Desmarest, algemeen directeur legt uit: “Voor onze eigen reizen waren we op zoek naar een schip wat aan specifieke eisen voldeed. We spraken met ontwerpers en zeezeilers. En we spraken met vertrekkers. Vertrekkers die nog onderweg waren en vertrekkers die weer thuis waren. Het beeld wat deze ervaringsdeskundigen ons voorhielden van de ideale vertrekkersboot bleek -binnen ons budget althans- niet te bestaan. De ontwikkeling op het gebied van aluminium schepen heeft de laatste jaren niet veel vernieuwing opgeleverd. En uit onze gesprekken bleek duidelijk dat dit materiaal het best aansluit bij onze ideeën. Sterk en licht. Omdat ook onze vrouw en kinderen meegingen vonden we dat een belangrijk punt. Bovendien wilden we met het schip kunnen droogvallen en ankeren dichtbij het strand. Omdat we ook een goedlopend schip belangrijk vinden moest het een rondspant worden. We vonden niet wat we zochten en hebben onze reis dan ook gemaakt met andere scheepstypen.”

 

Weer thuis

Nadat Stéphan en Xavier de “wereld aan hun kinderen hadden laten zien”, zoals ze dat noemen, waren ze vastbesloten een schip te ontwerpen wat beter aan de vertrekkerwens voldeed. Het moest goed zeilen zonder extreem te zijn, sterk en vergevingsgezind. Ook aan de menselijke norm moest meer worden gedacht. Stéphan:”Je bent soms weken achtereen op het schip. Je wilt dan een goed bed, een keuken waar je prettig in werkt, kuipbanken waar je goed op zit. Er zijn zoveel kleine dingen op een schip die het verschil maken tussen inspanning en ontspanning.”

 

Interieur

Met deze gedachte werd contact gelegd met Franck Darnet. Deze interieur ontwerper was werkzaam in de schepenbouw voor “the rich and famous” en startte in die tijd zijn eigen bedrijf, Franck Darnet Design.  Xavier Desmarest glimlacht:” Omdat Franck in de beginfase van zijn bedrijf zat konden we ons hem veroorloven. Nu we vijf jaar verder zijn blijken zijn ideeën en opvattingen heel goed te werken in de jachtbouw. Inmiddels zouden zijn diensten te duur zijn voor een beginnende jachtwerf”. Inderdaad zien we overal op het schip zaken die op het eerste gezicht heel logisch lijken en dus pas in het oog springen als we er op worden gewezen. We noemen een paar:

  • Een los blad waarmee het aanrecht kan worden vergroot
  • Opbergruimte voor kaarten direkt onder de kaartentafel
  • De lijst om de salontafel is op een plaats onderbroken om makkelijker eetrestanten weg te vegen
  • Het schot in de kuip is precies zo geplaatst dat je er, languit zittend op de kuipbank, heerlijk tegen kunt leunen
  • Overal waar je dat verwacht zit een handgreep. Kijken hoeft niet, hij zit er gewoon.
  • De bedden hebben een verstelbare lattenbodem

 

Constructie en bouwwijze

De rompen van Allures worden gebouwd door CMN, – Les Construction Mechaniques de Normandie- die veel ervaring heeft met aluminium. Beroemde wedstrijd schepen liepen hier al van stapel. Via deze werf werd ook het contact gelegd met Michel Desjoyeaux, een begrip in de zeilwereld. Hem werd gevraagd om zijn visie op de Allures ontwerpen te geven. Typerend voor deze Franse zeillegende was zijn reactie:” Of we worden vrienden en ik mag alles van het schip zeggen wat ik wil, of ik doe het niet”.  Gelukkig was “MichDes”onder de indruk van de schepen en bereid om zijn kennis en ervaring in te brengen. Het resultaat van dit alles ligt in de vorm van vier rompen en vier in aanbouw zijnde schepen op ons te wachten op de dag dat we de werf bezoeken. De keuze voor CMN werd gemaakt omdat deze werf rompen bouwt op basis van de -veel strengere- normen zoals die gelden voor de beroepsvaart. Een voorbeeld zijn de huidplaten van het schip. In de jachtbouw is het toegestaan om de platen om een frame van schotten te buigen en dan vast te lassen. Hierdoor blijft er spanning in de plaat bestaan. Bij een aanvaring bestaat in dat geval het risico dat de las losspringt. Daarom bouwt CMN de rompen van Allures op dezelfde wijze als men in de beroepsvaart doet: iedere plaat wordt door gespecialiseerd personeel driedimensionaal in vorm gebogen. De platen worden daarna op het frame van stringers gelegd en vastgelast. Reslutaat: geen spanning op de romp. Een blik op de binnenkant bevestigt onze indruk dat deze schepen inderdaad oersterk zijn.

 

Enneh, zeilt het een beetje?

We treffen het op de dag van onze proef- vaart. Al dagen waaide het eigenlijk te hard voor een represen- tatieve test maar vandaag staat er een degelijke 5 BF. De restanten van de najaarsstorm denderen in de vorm van een vervelend hoge deining nog steeds door het Kanaal. Aan de wind loopt het schip tussen de 7,4 en 7,8 knopen. Een keurige stand, vooral wanneer we rekening houden met de golven die het schip keer op keer op de kop beuken. Nu blijkt het gevolg van de plaatsing van de zware gewichten in het midden van het schip. Niet alleen de ballast maar ook de accu’s en water- en brandstoftanks zijn rondom de zwaardkast geplaatst. De vervelende golfslag die er vandaag in het Kanaal staat schijnt het schip dan ook weinig te deren. De direkte stangenbesturing laat de roerganger goed merken wat het schip wil en door de dubbele roeren loopt het niet uit het roer. De snelle vinkielzeilers aan boord krabben zich eens achter de oren. “Ik zie dat we goed lopen”, mompelt er één. ” Ik hoor het aan het bruisende water, ik voel het aan het roer en ik zie het aan het log.  Maar je merkt er eigenlijk niets van. Op mijn boot dendert er soms zo hard een golf over dek dat je het gevoel hebt onder water te zitten. En hier: niets. Ik kan me voorstellen dat dit op een wereldreis wel uit te houden is”. Het blijft natuurlijk handel en onze Franse gastheer grijpt dan ook direkt het moment aan om uit te leggen waarom er voor dit concept gekozen is: “We vinden het allemaal fijn om met 15 knopen van een golf af te surfen,”zegt hij. “Alleen zul je dat op een wereldreis niet al te lang waarderen. Dan wil je juist een schip wat hoge daggemiddelden haalt. En dat bereik je door de bemanning fit te houden op een gemoedelijk bewegend schip. Juist dan ben je in staat mijlen te maken.”

Inmiddels besluiten we af te vallen om de genaker te proberen. Die wordt hier op een roltrommel gevoerd op het vaste aangrijppunt op de boegspriet. Eerst heeft het schip de neiging wat te slingeren. Dan draaien we als experiment het zwaard omhoog. Het schip wordt nu veel koersvaster en als we na een tijdje de zelflerende stuurautomaat aan het werk zetten zien we dat deze, na een inslingerrondje, nauwelijks werk hoeft verzetten. Veel te snel komt de haveningang van Cherbourg weer in zicht.

 

Conclusie

Onze verzekering dekt het doormidden zagen van schepen niet. Daarom moeten we wat betreft uitspraken over de bouw van een schip afgaan op de mooie woorden van de importeur en daar zijn we nou net wat te eigenwijs voor.  In dit geval hebben we de bouw van het schip met eigen ogen kunnen zien en we zijn overtuigd van de degelijkheid. Alles straalt kwaliteit uit. Dat geldt overigens ook voor het beslag en de andere apparatuur aan boord. Sparcraft Performance voor de mast, Lewmar lieren, Jeffa stangenbesturing. Nergens lijkt gekozen voor een mindere kwaliteit en gelijk hebben ze. De klanten van Allures willen lange reizen maken en weten heel goed hoe een boot werkt. De boten zeilen goed maar zijn nergens extreem. De afwerking is degeljk en netjes en van dit materiaal weet een eigenaar vrij zeker dat zijn schip na een aantal jaren nog een goede waarde vertegenwoordigd. Al is dat laatste wat ons betreft niet van toepassing: wij zouden met deze schepen gewoon blijven zeilen!

,

Geen reacties.

Beantwoorden